Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.09.2009 14:19 - Чашата череп на кан Крум - варварство или...?
Автор: strannica Категория: Технологии   
Прочетен: 8818 Коментари: 12 Гласове:
7

Последна промяна: 28.09.2009 15:32

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Повечето автори, които се сблъскват с този обичай, отбелязват мимоходом, че става въпрос за "варварски обичаи", "архаизъм" и т.н. и се плъзгат по тази шаблонна схема без да се задълбочат, а някои например като Агбунов изобщо се съмняват дали е съществувал този обичай, независимо, че има достатъчно доказателства и археологични находки за това.

В българската историография има три недвусмиленни съобщения за съществуването на обичай при българите, да се изработват ритуални чаши от черепа на убит прочут неприятел (пълководец, император или известна духовна личност).

Първото съобщение е от византийския хронист Теофан, който е съвременник на Кан Крум Страшни (803-814 г.) от българския род Дуло. По повод победата му над византийския император Никифор, той пише следното:
"… Крум като отсече главата на Никифора, окачи я за няколко дена на дърво за показ на посещаващите го езичници и за наш позор. А след това, като я взе и като оголи черепа, облече го отвън със сребро и гордеейки се, караше да пият от нея (чашата) вождовете на славяните…".

За този случай са писали също хронистите Георгиус Монахус, Лео Граматикус, Георгиус Седренус и Йоанис Зонара. Сравнявайки тези текстове, Бешевлиев стига до заключението, че вероятно византийските хронисти и най-вече Зонара са ползвали неизвестен за нас извор, с оглед на някои допълнителни подробности (важни за нас). Той реконструира на базата на тези източници текста по следния начин:
"Крум като взе тялото на императора Никифора, отсече му главата. Той я окачи на висок кол за няколко дена и я показваше на посещаващите го езичници, хвалейки се с извършеното за наш срам. След това обаче той взе главата, отряза темето, оголи го кожата, и като го облече отвън със сребро, служеше си с него като с чаша и като наливаше вино, гордеейки се, даваше на славянските вождове, които бяха около него да пият…".
................
Второто съобщение е от византийския хронист Георги Акрополит във връзка с пленяването на латинския император Балдуин Фландърски от цар Калоян (1197-1207 г.), след разбиването на латинските рицари от българите при Одрин в 1205 г.:
"… Самият им император Балдуин бил пленен от тях и бил откаран вързан при царя на българите Йоан (Калоян). Той, както казват, отсякъл главата му и по варварски обичай я превърнал в съд за пиене, като я очистил отвътре и я украсил от всички страни отвън…".

Третото съобщение е особенно интересно, защото е предадено от очевидец и с много големи подробности. То е дадено от чешкия рицар Милохнев, владетел на замъка Дуб. През 1217 г. той се включил в кръстоносния поход на маджарския крал Андрей II, за да получи рицарско достойнство и да участвува при освобождаването на Светите места. На връщане през България, войските били спрени от българския цар Иван Асен II (1218-1241 г.). По-късно той пуснал войските да преминат през земите му, но след като получил дъщерята на крал Андрей II - Ана за жена.
По време на един лов, Милохнев бил тежко ранен от мечка и лекуван в дома на българския боил Богорис. Той бил лекуван от дъщерята на Богорис - Ладика, която била посветена в лекарското изкуство на древните българи.
Веднъж, все още лежейки на легло, чехът видял в стаята една странна лампа, която имала формата на чаша. На дръжката й били изобразени 12 мъже, които държали в ръцете си полукълбо - то пък било изпъстрено с чудновати и неразбираеми знаци. Първият от мъжете бил красив, а всеки следващ - все по-грозен. "Каква е тази лампа? - попитал Милохнев. - Когато ме измъчваше треската, ми се струваше, че фигурите по нея оживяват и нещо ми шептят. Веднъж ми се присъни, че те се завъртяха в някакъв призрачен танц, а смехът им бе толкова отвратителен, че от ужас загубих съзнание."
Ладика не разкрила тайната на лампата, защото тя била най-ценното наследство от майка й и нямала право на това.
Когато оздравял, Милохнев и Богорис били поканени на тържество при един от ловните приятели на българина. Всички били наредени в кръг около трапезата. Изведнъж рицарят с изумление видял, че в стаята бил внесен "сребърен похар", т.е. чаша направена от човешки череп. Преминавайки от ръка в ръка, всеки от присъстващите отпивал глътка от питието в нея. Милохнев обаче бил обхванат от ужас и отблъснал чашата. Присъстващите българи веднага скочили с извадени мечове и щели да отрежат главата на чеха, ако Богорис не го бил спасил. Той обяснил на другите, че Милохнев е чужденец и някои български обичаи може да му изглеждат странни и нелогични, дори отвратителни. По обратния път българинът се опитал да обясни на чеха, че е голяма чест за дедите ни да предложат вино на гостите си от посребрен череп на прочут неприятел.
Рицарят пък обяснил, че странната чаша му напомня по някакъв начин за лампата в стаята. Богорис му казал, че майката на жена му била потомка на прочутата магьосница (колобър) у българите - Асла. Лампата била нейно дело. С нея се разпореждали само най-възрастните жени в къщата, които шептели нещо над пламъка и така се свързвали с духовете на предшественичките си…".

Освен тези съобщения от хронисти, има и множество други данни в легендите, фолклора, преданията и археологическите находки, които потвърждават за наличието на древния български обичай.
Според Дончев и Стойнев, Мадарския конник държи в дясната си ръка чаша - череп като символ на канската (императорската) власт при българите.

В съкровището от Над Сент Миклош (V в.), наричано още и "съкровище на Атила" има три златни купи с бича глава, които по форма и предназначение отговарят на ритуалните чаши-черепи. Дончев също ги свързва с тях, като дава и обяснение за наличието на бича глава - изхождайки от обичая при скитите. В съкровището има и една златна кана, на която е изобразен конник-багатур, който води знатен пленник. На седлото на конника е окачен военен трофей - отсечена глава, предназначена за изработване на ритуална чаша.
Българския произход на това съкровище е извън всякакво съмнение, още повече като се имат пред вид надписите по предметите с рунно писмо, българската димволика на изображенията и знаците на рода Дуло - трилистници, които са открити и в погребенията на Кан Кубрат и Кан Аспарух.

Обичаят да се изработват ритуални чаши от черепи, а също и да се обковават с благороден метал целите черепи на починали известни личности, при древните българи има орендично- магическо значение и е свързан с религията им.
Тангристката религия и натурфилософията на древните българи са производни на шаманизма, наричан от някои автори "динамизъм" или "орендизъм".
Съгласно това, българите вярвали, че цялата Вселена е изпълнена с една особенна свръхестествена сила, която не се персонифицира от някое конкретно божество.
Тази сила се крие във всички предмети, може да преминава от човек в човек или от предмет в човек и обратно
. Китайците наричат тази сила или вътрешна енергия - Ци, в Индия я наричат - Прана, в Тибет - Ла, в Япония - Ки и т.н.

Съвременната наука също признава съществуването на този особен вид енергия, която има плазмено-електромагнитен или полеви характер, действуваща на субатомно ниво. С тази енергия са свързани и редица психически и физически феномени като: телепатия, ясновидство, телекинеза, психометрия, лекуване с ръкополагане, левитация, психотронни въздействия с различни форми на магия.

За седалище на свръхестественната сила (орендата) у живите същества се смятала кръвта, на първо място, и на второ - главата. За това и двете се обявяват за свещенни. В основата на обичая с чашите-черепи лежи именно свещенността на главата.

Ето защо при древните българи съществувал стар обичай да изработват от черепите на убитите врагове или известни хора (герои, владетели, светци, духовни учители) специални ритуални чаши, с които те пиели при особенни случаи. Смятало се, че който пиел от такава чаша, изработена от черепа на необикновен човек със силна оренда, увеличавал своята жизнена сила многократно, защото духовната сила на убития собственноръчно или от мощите на починалия светец преминавала по мистичен начин у него.

Както вече изяснихме ритуалните чаши-черепи не се изработват от целия череп, а само от неговата горна част (темето). Тази връхна част на главата наричана "корона" е особенно почитана от българите и за това в присъствие на върховния владетел - кана те сваляли калпаците си.

В индийските езотерични учения върхът на главата се нарича "сахасрар" ("хилядолетния лотос"), който представлява най-висшия енергиен и духовен център в тялото на човека. В китайската медицина на върха на главата се използва една от най-важните енергийни точки в акупунктурата, наречена "бай-хуй" ("сто срещи"). Самото име също подсказва важността на този център, още повече, че на български "бай" означава точно "главен", "голям" или "старши".
....................

Според Слави Дончев, фактът, че Кан Крум е черпел с вино от черепа-чаша на Никифор славянските вождове, потвърждава че с този ритуален жест той подновявал договора си с тях, тъй като те са взели дейно участие при разбиването на византийската войска.
Освен това, по този начин владетелят ги предупреждавал какво се случва с враговете и нелоялните към българската държава. Така пиенето от чаша-череп се свързва със сключването на важен договор и е един вид "духовен печат" и гаранция за спазване на договора, подобно на заклеването пред меч при българите.
...............
Традицията с ритуалните чаши-черепи и обковаването на черепа с благороден метал е така дълбоко вкоренена в обичаите на българите, че се запазва и след официалното приемане на християнството в IX в. при Дунавските българи.
Същото се отнася и за Волжките българи, които приемат исляма. Така например в с. Ранкеевка, близо столицата на Волжка България - Велики Болгар, е открит гроб на български владетел от IX-X в., чийто череп е обкован със сребро, съгласно същия ритуал.

У нас обичая се запазва почти до наши дни, леко видоизменен от християнската традиция под формата на свети мощи.

В сбирката на Националния исторически музей в София, се съхраняват два мощехранителници от злато и обковани черепи с посмъртни маски на двама канонизирани християнски светци. Това са Св. Дионисий (1744 г.) - Цариградски патриарх, обезглавен на верска основа от турците и Св. Матрона (1738 г.) - игуменка на манастир в Охридско.Мощехранителниците и обковът са изработени от позлатено сребро, скъпоценни камъни и емайл.
Според зам. директорката на музея д-р Теофана Матакиева - Лилкова, независимо от надписите на гръцки, високата класа на изработка и типичния български филигран, характерен за Възраждането, поставят извън всякакво съмнение българското авторство на тези предмети.
Тя допълни, че този начин на представяне на мощите на светци не е характерен за православното християнство и се съгласи с авторовото твърдение, че ритуалът идва от предхристиянско време.
В музейната сбирка има още една такава мощехранителница на Св. Космас (1803 г.), при която черепът няма посмъртна маска с индивидуални черти, а е положен в шестоъгълна затворена метална кутия от позлатен "български филигран".

Забележителното в случая и при трите експоната е наличието на отвор с капаче в металния обков, в областта на темето, за да могат богомолците да целуват и докосват мощите при специалната церемония, която се извършва в олтара на църквата, в тесен кръг, когато мощите се отварят, по време на религиозни празници. Авторът свързва този отвор със символните трепанации на черепите, извършвани от древните българи, представляващи явно част от един и същ ритуал.
В процеса на изследването, се установи също, че майсторите ювелири, които извършват обкова и изработката на мощехранителниците (със сюжети от житието на светеца) се подлагат на специален пост и молитва, за да се пречистят и да им се изострят сетивата за тази важна и отговорна работа.

Любопитна подробност е, че обкованите черепи на светците от НИМ са били на изложба в Германия, където са им били направени радиестезични замервания и са констатирани лечебни излъчвания лекуващи хора, които се намират в непосредственна близост до тях!…

Сравнителното изследване и анализ на обичая с ритуалните чаши-черепи показва, че той е идентичен или подобен в редица сродни на българите етноси, а също и такива с които древните българи са били в културен контакт или са се развивали в българска културна среда.
Горното е от особенно значение при интердисциплинарните исторически изследвания свързани с миграциите на народите в Евразия, в това число и българите, преноса на култура и очертаване границите на българския етнос не само на Балканите!

Обичаят е отбелязан при: траките, скитите, печенегите, масагетите (саките), тибетците, хуните, индоарийците, келтите, германските племена и лангобардите. Обичая липсва при славяните, гърците, китайците и повечето народи от Западна Европа.
................
Продължавайки със скитите, даваме свидетелствата на Херодот, който пишеза тях: "… Говори се, че иседоните имали следните обичаи. Щом умре бащата на някой мъж… От главата на мъртвия махат космите, почистват я, позлатяват я и след това я използват като свещен образ, извършвайки всяка година големи жертвоприношения. Синът отдавал по този начин почести на баща си…".

"… Що се отнася до войната, обичаите им са следните. Скитът пие от кръвта на първия мъж, когото повали в битката, и отнася на царя главите на всички онези, които е убил, защото, ако отнесе главата, взима дял от плячката, която хващат, а ако не отнесе - не взима. Главата одира по следния начин: прави разрез в кръг над ушите и хващайки скалпа, го издърпва с поклащане; след това стърже месото от кожата с ребро от говедо, мачка с ръце и след като омекне, я използва като кърпа за ръце.
Скитът е горд с тези кърпи; привързва ги на юздите на коня, който язди. Който има най-много кърпи, се смята за най-добър воин.
Мнозина от тях си правят от одраните кожи наметала, съшивайки ги като кожуси; мнозина пък одират кожата от дясната ръка на умрелите неприятелски мъже заедно с ноктите и си правят похлупаци на колчаните…
А що се отнася до самите глави, но не на всички, а само на най-големите им врагове, те постъпват така: отрязват частта, достигаща малко под веждите (т.е. горната част на черепа), и я изчистват.
Ако скитът е беден, той я обвива с само със сурова волска кожа и така я използва, а ако е богат, след като я обвие отвън със сурова кожа, я позлатява отвърте и така я използва вместо чаша.
Това правят и от главите на близките си, ако са се скарали или единият от тях е надделял над другия пред царя. Когато му дойдат на гости приятел, които цени, скитът им донася тези глави (чаши) и им разправя как е станало така, че бидейки му близки, хората на които принадлежат главите, са започнали война с него, и как той ги е победил - те смятат това за прояви на мъжка доблест.
Веднъж годишно всеки управител на област приготвя в областта си кратер с вино, от което пият скити, отнели живота на неприятелски воини, докато онези, които не са, нямат право да вкусят от това вино и незачетени седят отделно; това за тях е най-голям срам. Скитите, които се успели да сразят твърде много неприятелски воини, имат по две чаши и пият едновременно и с двете….
............
В китайските летописи и тези от Средна Азия, отбелязани от Бичурин, Съсълов, Де Гроот, Гумильов и др. има множество сведения за ритуалните чаши-черепи при хуните и то най-вече при западния клон от тези народи, с които се свързват и древните българи.

Шан-юй Моде (Мо Тун - II в. пр. Хр.) като победил врага си, китайския император, отрязал му главата и от нея направил чаша за наздравици, но обичаят е от доста по-старо време (15).
Синът на Мо Тун - Лао Шан, след като победил юечжите (масагетите, гоатсите), отсякъл главата на победения владетел и от нея направил лакирана (т.е. обкована или украсена) чаша за наздравици.
Преди всяко следващо сражение този съд се пълнел с вино и мечът на хунския владетел бил потапян в питието. След като оръжието се издигало към небето, ако върхът му оставал червен, то победата щяла да принадлежи на хуните (15).
Китайските летописи дават едно описание на сключен клетвен договор с хунорския кхан-ю Хо Хан Ша (58-54 г. пр. Хр.), при който случай китайските пратеници са били задължени да пият кръв и вода от чашата, приготвена от черепа на обезглавения по-рано от кхан-ю Лао Шан (Ки Йог), предводител - крал на гоатсите.
...........
В Индия, Хималаите и Тибет ритуалната чаша, направена от човешки череп се нарича габала (габал или капала). Тя се използва в Шиваистките и тантристките индийски култове, а също и в старата тибетска религия Бон (Бонпо).
Всички тези култове са от предбудисткия период (т.е. отпреди VI в. пр. Хр.) и представляват древна традиция. По-късно габала добива приемственност в тантричния будизъм и ламаизма.

Габала е олтарна вещ и в храмовете заедно с мандала (мистична диаграма на космоса) стои отдесно на жертвеника. Чашата се изработва от горната част от черепа на човек, който е умрял от естественна смърт, останал е девствен и съзнателно не е убил нито едно живо същество.
Освен това на темето трябва да има ясно изобразена ваджра (на тиб. дордже - свещен жезъл-светкавица). Понякога специално я изрязват. По същия начин лъкатушните ивици по вътрешната повърхност на черепа трябва да образуват особено изображение, чието значение е познато само на избранници между ламите (свещенниците).
Достатъчно е познавач да види жив човек и да определи дали от черепа му може да стане габала или не. Ако става, то към набелязания от самия бог избранник се отправя цяла делегация с молба, след като умре, да пожертва костите си за храма. Това се смята за голяма чест и осигурява добро прераждане, ето защо няма откази. Тъй като черепите, които отговарят на всички необходими условия са рядкост, се разрешава габала да се отлива от сребро или бронз.
Бешевлиев съобщава, че черепите за изготвяне на габала трябва да принадлежат на извънредно религиозни и духовни лица или на хора отличаващи се по чин и ученост, като женските черепи се изключват. Той добавя също, че за избора и употребата на черепите в Тибет съществува цяло съчинение.
В биографията на великия тибетски йога Миларепа (XI в.) от езотеричната школа кагюпа се споменава, че единственното имущество, което той притежавал било: бамбуков бастун, дреха и наметка от домашно тъкан памук, чаша от човешки череп, кремък с огниво и костена лъжица.
Там се споменава също, че ритуалната чаша от човешки череп се използва при посвещаване в дадена духовна традиция и символизира временния живот на човека на земята, а също и отказване от всички видове съществувания в сансара (непрекъснатата верига от прераждания).
По време на ритуала за посвещение в кагюма, учителят на Миларепа - ламата Марпа използвал специална габала: "… Чрез медитация той освети виното на вътрешното приношение (Тайната Жертва) в чашата-череп за възлияния. Всички ние видяхме как виното започна да изпуска мехурчета от петцветна светлина. Марпа направи приношение на своя учител (гуру) Наропа и на идама и след това пи. Подаде ми чашата и аз я изпих до дъно.
Ламата каза: "Това е добър знак. Само вкусването на моето вино на вътрешното приношение, само по себе си е по-висше от получаването на пълното посвещение от която и да е друга приемственност (духовна школа). Утре ще те удостоя с Посвещението на Преобразуването според тайния път…".

Връщайки се отново в Европа, проследяваме обичая при келтите, за което имаме множество сведения.
Амиан Марцелин отбелязва обичая с използване на чаши-черепи при келтското племе скордисти, които са населявали западната част на Балканския полуостров: "… Скордистите… някога жестоки и груби, както ни учи древността, принасяли в жертва на Белона и Марс своите пленници и пиели много настървено от кухите черепи на главите човешка кръв…".

За келтстого племе бои, Р. Ливий ни съобщава следното: "…Тук падна Постумий, който с всичка сила се сражавал за да не бъде уловен в плен. Снетите от тялото на пълководеца доспехи и главата му, която били отрязали, боите внесли ликуващи в храма, който е най-свещен у тях. След това, като очистили главата, както им е обичая, обвили със злато темето и това било за тях свещен съд, с който при тържественни случаи правели излияния и същевременно било чаша на жреците и храмовите настоятели…".

За този обичай на келтите пише и гръцкия историк Страбон, който подчертава че тези трофеи не били отстъпвани даже и срещу равна мяра (тегло) в злато.
В старогерманските епоси като "Песни за нибелунгите", "Eckenlied", Едда с "Песните за Виланда" (Volundarkwidha) и "Песента за Атила" (Atlamal) също се споменава за чаши от човешки черепи идентични като описаните по-горе и явно част от една и съща културна традиция.
........................

Из статията на д-р Дориян Александров "РИТУАЛНИ ЧАШИ-ЧЕРЕПИ ПРИ ДРЕВНИТЕ БЪЛГАРИ"
Целият текст



Тагове:   кан,   череп,


Гласувай:
7



1. kalin8 - Благодаря за статията!
28.09.2009 15:22
Зачетох се, защото досега не бях се замислял за корените на този известен исторически факт...
Б.
цитирай
2. lado - ЗДрасти! Не е типично български ...
28.09.2009 17:32
ЗДрасти! Не е типично български обичай - както показват последните примери в статията, това е била повсеместно разпространена практика
цитирай
3. strannica - kandi,
28.09.2009 17:45
С какви още неточности е пълно, освен вече посочените от теб?
цитирай
4. strannica - kalin8,
28.09.2009 17:49
Моля :)
цитирай
5. strannica - lado,
28.09.2009 17:50
Разбира се, че не е типично български обичай.
цитирай
6. lado - Летопись сообщает, что Святослав, ...
28.09.2009 17:56
Летопись сообщает, что Святослав, возвращаясь на Русь от Царь-Града, ПОПАЛ В ЗАСАДУ, устроенную печенегами. "Святослав пал в битве. Князь их Куря, отрубив ему голову, ИЗ ЕЯ ЧЕРЕПА СДЕЛАЛ ЧАШУ. Только немногие россияне спаслись с Воеводою Свенельдом, и принесли в Киев горестную весть о погибели Святослава" [362], кн.1, т.1, гл.7, столбец 118. Никоновская летопись сообщает следующие подробности: "Поиде Святославъ въ пороги, и нападе на нь Куря князь Печенежский, и убиша Святослава. И взяше главу его и, ОКОВАШЕ ЛОБЪ ЕГО, СОДЕЛАША ВЪ НЕМЪ ЧАШУ, и пияху из нея" [586:1], т.9, с.38.
цитирай
7. lado - Отрязаните тикви на предателите на ...
28.09.2009 18:14
Отрязаните тикви на предателите на източната римска империя са осолявани и пращани на императорите за доказване на изпълнената задача по ликвидиране на изменниците - такава е била практиката, гадаенето по вътрешности не е приоритет на българите - който е чел животописи на Плутарх, ще види ,че Александър Македонски не е излизал от шатрата си без да му гледат, който е чел Тукидид - ще види ,че също не са минавали без допитване до гадатели за всяко едно действие.
И накрая - който е чел източниците за древната история , ще се убеди,че елините(наричани непрекъснато гърци - пропаганден трик, защото гърци - това е служебното име на елините в Римската империя и означава "преводачи") са били мразени от Британия до Персия и Африка ,заради вероломния си характер и подлост.Примери няма да давам, освен един:Гърци значи преводачи – служебно име в Римската империя – 4-ти век,

Praefectus praetorio Orientis. Префект на Преторията7 на Ориента.
Praefectus praetorio Illyrici. Префект на Преторията на Илирия.
Praefectus urbis Constantinopolitanae. Префект на градът Константинопол.
Magistri equitum et peditum in praesenti duo. Магистри–екитуми (Генерали на армията) на пехотата и кавалерията – двама.
Equitum et peditum per Orientem. Генерал на пехотата на Ориента.
Equitum et peditum per Thracias. Генерал на пехотата на Тракия.
Equitum et peditum per Illyricum. Генерал на пехотата на Илирия.
Praepositus sacri cubiculi. Интендант на Свещената спалня на Императора.
Magister officiorum. Магистър на цивилната администрация.
Quaestor. Куаестор (квестор).
Comes sacrarum largitionum. Комита за императорските разходи.
Comes rerum priuatarum. Комита на частните спални в Двореца.
Comites domesticorum duo: Двама Комити на дворцовата охрана:
Equitum. На конницата.
Peditum. На пехотата.
Primicerius sacri cubiculi. Интендант на Свещената спалня на Императора.
Primicerius notariorum. Интендант на Нотариусите.
Castrensis sacri palatii. Крепостник8 на Свещеният Палат.
7.Под „претория” се разбира както управлението на Генералният щаб ( съвременният му еквивалент), така и сама сграда. В българската реч имаме същото двупосочно разбиране на понятието „Ген.щаб” – както за военен съвет, така и за сграда.
8.На испански „Castrenses” – е „Castellano”. Етнонима на съвремената испанска нация и официален испански език преведени буквално са „крепостници” и езика съответно „крепостнически”. В България под „крепостничество” се е разпространило руското разбиране, което буквално означава „заробени хора, роби”. На запад обаче „крепостничеството” е свързано именно с Имперските Римски традиции и липсва тази смислова недомислица навлязла в българският език от руския, която няма своя робски български пример от действителността, каквато съществува в руският език.

Magistri scriniorum: Магистри по Отдели :
Memoriae. Архивари.
Epistolarum. Кореспонденти.
Libellorum. Петиционисти (изготвящи заповеди, укази и т.н.)
Graecarum. Преводачи9 (буквално гърци).

Така, че ако някой иска да прикачи на българите всички грехове - езичество, вероломство, варварство, първо да се справи с историческите истини, написани черно на бяло от хронисти, нотариуси, историографи
цитирай
8. apollon - мисля че сте отишли възможно най ...
30.09.2009 03:45
мисля че сте отишли възможно най далеч с цялотния преглед на въпроса- няма смисъл да заадавате въпроса, защото няма спор че това е варварство - то е оправдано, когато става въпрос за триумф над врага и е използване като пиков момент в царската обредност, като детрониране и обезчестяване на човешката съдба на противника. Друг подобен похват е скалпирането. Енергията няма как да се вземе постмортем, когато тя си е отишла, защото е знайно че тя присъства ин вивем.
цитирай
9. avangardi - http://www.samoistina.at.ua/images/Madara-5.jpg
03.10.2009 07:25
http://www.samoistina.at.ua/images/Madara-5.jpg
цитирай
10. strannica - :) avangardi,
03.10.2009 19:20
Да :)
Този сайт ми е в блогрола (№ 12).
цитирай
11. panazea - Странница ,
06.10.2009 12:48
хареса ми! Привет!
цитирай
12. lado - Итак, началась битва. Сражались ...
10.11.2009 14:56
Итак, началась битва. Сражались изо всех сил. Лангобарды остались победителями и так свирепствовали против гепидов, что почти совершенно истребили их, и от многочисленного войска едва выжил вестник поражения. В этом сражении Альбоин убил Кунимунда, отсек у него голову и приказал из черепа сделать себе бокал. Этот род бокала у них 30 называется «скала», а на латинском языке patera.
Албоин (Alboin, * преди 526; † 28 юни 572 или 573 във Верона).
Павел Дякон поч. 799 г
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: strannica
Категория: Други
Прочетен: 1500887
Постинги: 440
Коментари: 1501
Гласове: 8985